Hoeveel zouden jij en je hond moeten drinken tijdens het sporten?

Hoeveel vocht moeten we onze honden dagelijks en tijdens het sporten geven? Hoe kan ik zien dat m’n hond voldoende drinkt? In deze blog heb ik de informatie hierover voor hond en baas op een rijtje gezet, want wat is de theorie? Uiteraard is deze informatie gebaseerd op “de gemiddelde hond” en “de gemiddelde mens” … dus pas het toe op jouw unieke hond en jou als uniek mens:)
c

Hoeveel water heeft de mens nodig om goed gehydrateerd te blijven?

Het algemene antwoord voor mensen is gemiddeld 8 glazen van 220-250ml. Of in ieder geval 1 liter water naast het vocht dat je via de voeding waarin al veel vocht zit binnenkrijgt. Heel wat groenten en fruit bevatten veel water, zoals
– watermeloen en grapefruit (90% water),
– blauwe bessen, sinaasappelen, mandarijnen, nectarines, pruimen, perziken, limoen, citroen (85-89% water)
– appel, peer, mango, druiven, kiwi (80-84% water)
– komkommer (97% water)
– ijsbergsla (96%)
– bleekselderij, radijs en tomaten (95% water)
– paprika (94%)
– spinazie, broccoli, wortels (90%)

Bovendien zijn ze rijk aan vitamines en mineralen, dus je doet er extra voordeel mee voor je gezondheid!

Hoeveel je exact moet drinken hangt onder meer af van je lichaamsgewicht, lengte en intensiteit van je sportsessie. Zeker bij warme temperaturen verliezen we veel vocht (en elektrolyten) door te zweten, waardoor sporters extra waakzaam moeten zijn over hun vochtinname. Wil je er zeker van zijn dat je lichaam voldoende gehydrateerd is om optimaal te functioneren? Check je lichaam dan op deze signalen die kunnen wijzen op een vochttekort.

c

De signalen van dorst
Als je de strategie volgt om te drinken als je dorst hebt, dan gaan we er automatisch vanuit dat je bekend bent met de dorst-signalen van je lichaam. Maar die aanname is niet correct. Er zijn mensen die het gevoel van dorst niet of nauwelijks kennen omdat ze zichzelf aangeleerd hebben om die prikkel te negeren. In dat geval zul je ondanks de afwezigheid van de dorstprikkel dan voldoende drinkmomenten moeten inlassen in je dagelijkse routine. Of het lichaam geeft toch een signaal af maar dan meer in de vorm van een hongergevoel. Je lichaam vraagt dan om eten terwijl je eigenlijk dorst hebt.

Hoe weet je of er sprake is van een dorstgevoel in plaats van een hongergevoel?
Wanneer het hongergevoel verdwijnt na het drinken van een paar glazen water, is de kans groot dat het dus geen hongerprikkel maar een dorstprikkel was.

Je dorstprikkels lijken dus erg op een seintje van je lichaam dat je honger zou hebben. Welke signalen geeft je lichaam om je aan te sporen om wat te gaan drinken?

  1. Hoofdpijn; vochttekort is een van de redenen dat je hoofdpijn krijgt
  2. Donkergele urine; de kleur van je urine hoort lichtgeel van kleur te zijn als je vochthuishouding op orde is. Als je onvoldoende drinkt is de donkergele kleur van je urine een van de eerste signalen dat je onvoldoende hebt gedronken.
  3. Droge huid; drink je onvoldoende dan zal je lichaam het vocht als eerste onttrekken uit je huid. Omdat je huid uit 30% water bestaat zal je lichaam deze hoeveelheid gebruiken om je vitale organen goed te laten functioneren. De huid is minder elastisch, droog en schilferig.
  4. Vieze smaak in mond; niet iedereen merkt een droge mond op, maar als je een vieze smaak in je mond hebt of uit je mond stinkt kan een droge mond door te weinig speekselaanmaak de reden zijn.
  5. Droge ogen; door te weinig vocht wordt er ook minder traanvocht geproduceerd waardoor je last krijgt van droge ogen
  6. Rugpijn en nekklachten; iets minder bekend is het verband tussen lage rugpijn/ nekpijn en een vochtgebrek. Tussen de wervels zitten tussenwervelschijven die bij beweging voorkomen dat de wervels tegen elkaar kunnen komen. Deze tussenwervelschijven bevatten een soort gelei die minder elastisch wordt door te weinig vochtinname. Hierdoor kun je last krijgen van rugpijn of pijn in de nek.
  7. Lage bloeddruk-duizeligheid, flauwvallen, misselijkheid; uitdroging kan een oorzaak zijn van een te lage bloeddruk. De symptomen bij een te lage bloeddruk zijn een slap gevoel, duizeligheid, flauwvallen en misselijkheid.
  8. Futloos, vermoeidheid; je energieniveau daalt bij een vochtgebrek omdat dehydratatie leidt tot ene tragere stofwisseling. Net als bij een slappe huid
  9. Constipatie; het volume van je stoelgang kan afnemen bij een vochttekort en je stoelgang kan hard worden wat kan leiden tot constipatie. Zeker bij het eten van vezelrijk voedsel is het belangrijk om voldoende water te drinken. Vezels absorberen namelijk veel vocht waardoor de stoelgang soepel en zacht wordt.

c

Onderzoek voldoende drinken
‘Als je wacht met drinken tot je dorst hebt, dan is het te laat.’ Dat heb je ongetwijfeld meerdere malen gehoord als antwoord op hoeveel je onderweg zou moeten drinken tijdens je training, lange duurloop of evenement. Het is een van de vele levenswijsheden die ervaren lopers doorgeven aan trainingsmaatjes die nog niet zoveel kilometers in de benen hebben. Echter….het klopt niet.

Een toenemend aantal onderzoeken toont namelijk aan dat je de schadelijke effecten van onvoldoende drinken kunt voorkomen door simpelweg te drinken als je dorst hebt. Een bevestiging dat deze “drink-als-je-dorst-hebt”-strategie goed werkt komt uit het European Journal of Applied Physiology. In dit wetenschappelijk magazine wordt een studie beschreven waarin 10 ervaren hardlopers – zes mannen, vier vrouwen – verspreid over een langere periode meerdere duurlopen van twee uur liepen. Het tempo van de duurlopen was steeds hetzelfde, en vrij rustig. Maar ze liepen bij verschillende temperaturen en met verschillende drinkstrategieën. De studie leverde twee belangrijke leerpunten op.

Leerpunt 1: Ondanks dat de temperatuur tijdens de verschillende duurlopen hoog was (22, 30, en 35 graden Celsius), bleken de lopers die onderweg dronken wanneer ze wilden slechts beperkt gedehydrateerd. Na afloop van de duurtraining bleken ze 1,7 tot 1,9 procent lichter dan toen ze begonnen. Dat is binnen de grens van 2 procent die vaak wordt aangehaald als de drempel waarboven het vochtverlies ten koste gaat van de prestatie. Met andere woorden, drinken als je dorst hebt bleek een goede strategie om voldoende gehydrateerd te blijven, zelfs wanneer de lopers stevig transpireerden als gevolg van zeer hoge temperaturen.

Leerpunt 2: Wanneer de lopers de duurlopen uitvoerden met een vooraf vastgesteld drinkplan, was de hartslag niet anders dan bij de vrije drinkstrategie. De trainingen werden niet lichter ervaren en zelfs bij 35 graden legden ze in die twee uur niet meer afstand af. Het vaste hydratatieplan om elke 20 minuten een koolhydraat- of wei-eiwitdrank te nemen, plus zoveel water als gewenst, leidde wel tot minder uitdroging aan het einde van de duurlopen. Het gewichtsverlies was 0,6 tot 0,7 procent, de helft minder dan na de drink-as-you-feel duurlopen. Maar dat leverde schijnbaar geen enkel duidelijk voordeel op.

LET OP: Er is een grotere kans op maagdarmproblemen als je jezelf dwingt om te blijven drinken, ongeacht je dorst. Het is beter om je trainingen en wedstrijden altijd goed gehydrateerd te beginnen– je urine is dan licht gekleurd of nagenoeg kleurloos – en zonder een gevoel van dorst. Als je er voor een langere training op uit gaat, zorg dan dat je vloeistoffen binnen handbereik hebt. Houd het simpel en vertrouw tijdens het hardlopen op de signalen van je lichaam.

c

Hoeveel water heeft de hond nodig om goed gehydrateerd te blijven?
Hoe zit het dan met onze honden? Hoeveel water hebben ze nodig om gehydrateerd te blijven? En hoeveel moet mijn sporthond drinken als hij actief is?

Als je hond bijvoorbeeld hijgt om af te koelen, verliest je hond vocht. Doorgaans wordt dit vochtverlies vanzelf weer aangevuld door op tijd te eten en te drinken. Wanneer die aanvulling, bijvoorbeeld door oververhitting, uitblijft of onvoldoende is, gaat het lichaam uit zichzelf vocht vanuit de cellen naar de belangrijkste lichaamsprocessen sturen, zodat die kunnen blijven functioneren. Dat is een natuurlijk mechanisme. Maar hier wordt het link, want als er te véél vocht vanuit die cellen wordt getransporteerd, verliest het lichaam belangrijke moleculen (‘elektrolyten’). Het gaat dan onder meer om natrium, kalium, chloor, bicarbonaat, calcium, fosfor en magnesium. Nochtans zijn deze elektrolyten onmisbaar voor cruciale lichaamsprocessen. Een gezond functionerend lichaam houdt deze vanzelf in een natuurlijk evenwicht, maar als deze balans verstoord geraakt, kan het nare gevolgen hebben.

c

Een eenvoudige formule
Zoek uit wat je volwassen hond weegt en bereken
40-60ml water per kilo. Als je hond meer dan 100 ml per kg lichaamsgewicht drinkt, dan drinkt hij te veel.

  • Kleine honden (10-15kg) hebben gemiddeld 400-900ml water per dag nodig
  • Middelgrote honden (20-30kg) hebben gemiddeld 900ml -1,8 liter water per dag nodig
  • Grote honden (40kg+) hebben minimaal 1,6 – 2,4 liter per dag nodig

Mijn Witte herder is 40 kilo. Dat betekent dat hij op een normale dag zonder veel activiteit bij gewone temperaturen minimaal 1,5 tot 2,5 liter vocht per dag zou moeten hebben. Mijn husky is 20 kilo en zou aan minimaal 800ml tot 1,2 liter vocht voldoende moeten hebben. Ervan uitgaande dat je hond dagelijks rauw vlees, fruit en/of groente krijgt waaruit hij ook het nodige vocht kan halen. Uiteraard heeft een pup meer water nodig als een volwassen hond, omdat het lichaam van een pup voor een groter deel bestaat uit water.

Dit is de versimpelde formule. Natuurlijk maken de soort hond, de activiteit en het weer een belangrijk verschil in wat je hond werkelijk nodig heeft. Bij warme weersomstandigheden en tijdens het sporten met je hond wordt door dierenartsen geadviseerd om de dagelijkse hoeveelheid water te verhogen met 50%.

Met andere woorden op een dag dat we een lange wandeling in zwaar technisch terrein bij warme omstandigheden gaan maken heeft mijn Husky Kaya minimaal 1,2-1,8 liter vocht nodig. Als ik haar voor het sporten in de ochtend een kippenbouillon aangelengd met water geef dan is dat al 300ml. Vervolgens neem ik een waterzak van 1 – 1,5 liter water mee om haar onderweg minimaal 1 liter vocht aan te kunnen bieden. Na afloop van onze sportieve activiteit geef ik haar weer 300ml kippenbouillon aangelengd met water aan. Dan kom ik op minimaal 1,6 liter vocht in de vorm van water/ kippenbouillion. Overdag krijgt mijn husky een mix van koudgeperste brokken en vegabrokken met extra groenten. Hierin zit al ongeveer 8% vocht. In de avond krijgt ze rauw vlees waarin circa 65% vocht zit. Dan kom ik op een totaal van minimaal 1,8 liter vocht. Daarnaast kan ze in de watertjes onderweg tijdens de wandeling met de pootjes in het water om af te koelen en drinkt ze wat slokjes. Thuis kan ze zelf naar behoefte nog wat water drinken uit de waterbak. En zo zou ik voor haar op ongeveer 2liter aan vocht uit kunnen komen.

Zorg ervoor dat je voor je hond minimaal die 50% extra aan water meeneemt om de maximale formule aan vocht te kunnen aanbieden tijdens een lange duurloop onder warme omstandigheden. Het water waar je hond onderweg dan nog uit zou kunnen drinken is dan enerzijds voor het extra kunnen afkoelen of om water voor onderweg te besparen om zeker te zijn dat je voldoende overhoudt voor de rest van jullie wandeling/ canitrail.

 

Een goede hydratatie van de hond; signalen
Honden kunnen niet zeggen dat ze dorst hebben en de signalen van je hond kunnen gemakkelijk over het hoofd worden gezien omdat deze erg subtiel zijn. Train je als hondenbaasje dan ook in het goed observeren van je hond op dorst-signalen. Bij twijfel bied je wat te drinken aan in een opvouwbaar drinkbakje of loop je naar het beekje of waterplasje zodat de hond zelf kan beslissen of hij wil drinken.

c
Symptomen van Uitdroging
Je hond geeft diverse signalen om aan te geven dat hij begint uit te drogen en behoefte heeft aan extra vocht. Let op de volgende combinatie van signalen:
– onrustig
– dik speeksel
– donkergele urine of het uitblijven van plassen
– droge neus en ogen
– droge, plakkerige slijmvliezen
– desinteresse voor z’n omgeving
– laag energiepijl
– hijgen (meer of sneller als normaal)
– slaperig
– likken aan de bek of smakken
– prikkelbaarheid
– verminderde eetlust
– verminderde huidelasticiteit

 

Hoe kun je de checken of je hond voldoende gehydrateerd is?
1. Droge neus
Als de neus van je hond droog is, is het al een teken dat je hond aan het uitdrogen is. Leid je hond naar het water en moedig het drinken ervan aan. Of bied een bakje met vocht aan.

Een droge neus is niet het enige teken van een uitgedroogde hond. Houd er rekening mee dat uw hond een natte neus kan hebben en toch uitgedroogd kan zijn of op het punt staat echt te moeten drinken.

2. Elastische huid
De huid verliest net als bij de mens elasticiteit omdat het vocht verliest. En ook bij honden wordt er bij een vochttekort vocht onttrokken uit de huid ten behoeve van het functioneren van de vitale organen. Een huid zonder vocht blijft gerimpeld.
Controleer de achterkant van de nek van je hond door in de huid tussen twee vingers te knijpen. Als je het loslaat en de huid weer plat gaat liggen, is je hond gehydrateerd. Als de huid geplet of gerimpeld blijft, moet je hond zo snel mogelijk wat water drinken.

3. Droog en bleek tandvlees
Als je met je vinger over het tandvlees van je hond gaat, en het een beetje slijmerig aanvoelt, heb je een gehydrateerde hond. Als het tandvlees niet slijmerig is, moet je hond drinken en is hij aan de uitgedroogde kant van het leven.
De technische manier is door een methode te gebruiken om de capillaire hervultijd te controleren. Trek de lip omhoog op een moment dat je hond voldoende gehydrateerd is en drukt je vinger stevig tegen het tandvlees totdat het weefsel witachtig van kleur lijkt. Kijk hoe lang het duurt voordat het tandvlees zich weer roze vult.
Nu weet je hoe lang het duurt en is dat een mooi uitgangspunt om te kunnen bepalen of je hond tijdens een activiteit nog voldoende of onvoldoende gehydrateerd is.  Als je je vinger weghaald en het weefsel er grijs uitziet of het langer als normaal duurt voordat het weer roze is, is je hond uitgedroogd.

4. Minder coördinatie, sloom, slaperig, kleinere pupillen
Als je ziet dat je hond wat traag beweegt, begint te zwalken, gedesoriënteerd reageert op bijvoorbeeld het naar links gaan als je het commando ‘link’ geeft of misschien wel wat minder sociaal reageert naar andere honden/ mensen als normaal dan kan het tijdens jullie inspanning wijze op een vochttekort.

5. Diarree
Als een hond zich langer dan een half uur extra inspant zoals bij het canitrailen, kan er zo veel bloed naar de spieren gaan dat de darmen te weinig bloed krijgen om het voedsel te verteren waardoor er diarree kan ontstaan. Diarree levert een enorm vochtverlies op wat weer uitdroging kan veroorzaken.

c

Hoe kun je je hond laten drinken?
Er zijn echter honden die niet willen drinken ook al staan ze midden in het water. Zelfs als ze het wel nodig hebben. Dan wordt het tijd om je hond te gaan trainen in het ‘drinken’.

Gebruik bijvoorbeeld een lekker voertje om de neus van je hond naar de waterbak te lokken, laat het voertje in de kom vallen en als je hond een beetje water inneemt terwijl hij voor de traktatie gaat, beloon je hem heel enthousiast met je stem terwijl je je er het commando “drinken” aan toevoegt.

Houdt je hond van ijsblokjes dan kun je hetzelfde trucje doen. Laat de ijsblokjes in de waterkom vallen, zodat je hond moet drinken om de “traktatie” te kunnen pakken. Ik maak ijsblokjes van de kippensoep waar mijn honden dol op zijn. Een zeer sluwe manier om je hond aan te moedigen meer water te drinken. Als je het vaak genoeg doet, wordt het een gewoonte en kun je de traktatie vervangen door het soms aan te bieden en het andere niet te hebben. Bij herhaling zal je hond automatisch gaan drinken. Wanneer je het woord zegt op het moment dat je hond drinkt, koppel je de actie herhaaldelijk aan het woord.

Als je hond niet uit een plastic opvouwbaar bakje wil drinken, train het dan thuis op bovenstaande manier net zolang totdat het een feest wordt om te drinken uit het opvouwbare bakje. Of als je hond niet wil drinken uit een beekje kun je ook een overheerlijk voertje in de beek gooien.

c
Bied kleine hoeveelheden aan 
Zodra je hond gewend is om water te drinken uit een bakje of onderweg uit een beekje is het nog de vraag hoeveel je hond onderweg zou moeten drinken.

In een opvouwbare drinkbak van bijvoorbeeld 13 cm breed en 5cm hoog (in uitgeklapte vorm) kun je maximaal 450ml water aanbieden. Bij grote dorst is het verstandig om de helft hiervan aan te bieden en dan vaker met wat tijd ertussen in plaats twee volle bakjes water in 1 keer vanwege het gevaar op een maagtorsie/ maagkanteling.
Bied ook tijdens het hardlopen kleinere beetjes aan om te voorkomen dat je hond gaat braken vanwege het teveel aan water dat hem danig in de weg zal zitten. Het is vergelijkbaar met een klotsende maag tijdens het hardlopen.

Tijdens de echt langere wandelingen of Canitrails van boven de 2 uur heb ik altijd een zakje visfilet bij me van bijvoorbeeld Icepaw om aan het water van m’n hond toe te voegen voor een vissoepje. Deze visfilet is rijk aan proteïne, bevat mineralen en weinig vet en wordt snel door het lichaam opgenomen. Dit geeft onderweg tijdens de inspanning net dat beetje extra energie.

c

Tot slot; vooraf voldoende drinken
Zorg er in ieder geval voor dat je hond en jezelf geruime tijd vooraf aan jullie langere activiteit (circa 1,5 tot 2 uur ervoor) voldoende hebben gedronken, zodat jullie beiden goed gehydrateerd aan jullie sportieve avontuur beginnen en onderweg het vochtpeil alleen nog maar op orde hoeven te houden. Dat is beter als al half uitgedroogd op pad te gaan en dan onderweg erachter komen dat je moet afhaken vanwege uitdrogingsverschijnselen.

Zijn je hond en jezelf al voldoende gehydrateerd dan heeft het vooraf extra bijdrinken geen enkele zin, want het lichaam heeft geen reservepotje waarin je water kunt opslaan. Onderweg jullie vochtgehalte bijhouden door te drinken heeft dus wel zin omdat jullie tijdens de inspanning vocht verliezen via het ademen, zweten, hijgen en plassen.

c

Elektrolyten; Mensen en Honden 
Terecht werd mij bij de uitleg over het drinken de vraag gesteld hoe het dan zit met het aanvullen van de elektrolyten/ zouten bij een hond.

Wat zijn elektrolyten?
Elektrolyten zijn negatief of positief geladen deeltjes van een molecuul, (ofwel ionen) die zijn opgelost in water of bloed. Deze ionen bevatten elektriciteit omdat ze negatief of positief zijn geladen. Vandaar ook de term Elektrolyten.

Om je spier en zenuwfunctie goed werkend te houden zijn we zeer afhankelijk van de elektriciteit van de ionen. Water waar ionen in zijn opgelost (geïoniseerd water) zorgt ervoor dat het lichaam dit sneller opneemt. De zuurtegraad van je bloed is bijvoorbeeld zeer afhankelijk van elektrolyten. Misschien ken je wel het gevoel van (tegen de) kramp (aan) lopen. Dit wordt vaak veroorzaakt door een tekort aan elektrolyten. 

Het fijne is dat je als mens niet zo snel een overschot aan elektrolyten kunt hebben. Een tekort komt veel sneller voor. Houd hier rekening mee met je gebruik en de juiste keuze voor aanvullende sportvoeding.

Voor ons lichaam zijn de dit de belangrijkste elektrolyten: 

  • Magnesium 
  • Chloor 
  • Natrium 
  • Calcium 
  • Bicarbonaat 
  • Kalium 
  • Fosfaat 

Wat betekent dit voor jou als sporter? 
Tijdens het sporten verlies je door te zweten veel vocht en in dat vocht zitten kostbare elektrolyten. Chloor en natrium zijn de twee hoofdbestanden die je verliest. Door verlies van je elektrolyten zullen je sportprestaties achteruit gaan wanneer je deze niet compenseert. Aanvullen die elektrolyten dus.
c

Elektrolyten aanvullen bij honden?
Maar hoe zit dat dan bij honden? Moet je bij honden ook hun elektrolyten aanvullen? In tegenstelling tot mensen verliezen honden geen zouten als ze zweten omdat ze NIET zweten; de damp die ze bij het hijgen verliezen om hun lichaamstemperatuur te reguleren bestaat voornamelijk uit water.

“This water vapor is just that….basically water, no electrolytes (sodium, chloride, potassium). The kidneys conserve water to try and maintain hydration, but water loss continues. Fluid replacement is therefore also ‘just’ water. Additional electrolytes in the liquid, unneeded by the body, are eliminated via the kidneys.” ( citaat uit het onderzoek van Urban Search and Rescue Veterinary Group uit 2016)

Werkhonden, zoals opsporings- en reddingshonden, politiehonden, jachthonden en sporthonden die uren achter elkaar in extreme hitte of kou doorbrengen, kunnen baat hebben bij een rehydratieoplossing voor honden. Een onderzoek uit 2016 door de Urban Search and Rescue Veterinary Group wees uit dat honden die gedurende de dag een rehydratatieformule van kippenbouillon kregen aangeboden, zeker drie keer meer vloeistof consumeerden dan honden die gewoon water kregen.
c

Bottenbouillon voor effectieve hydratatie
Door je hond een bottenbouillon van bijvoorbeeld een hele kip of haan te geven voor en na het sporten, wordt hij effectiever gehydrateerd dan met alleen een kom water – hij zal waarschijnlijk ook meer drinken omdat het erg lekker is. De zelfgemaakte kippenbouillon voor honden is supergemakkelijk te maken, in te vriezen en klaar te maken voor wanneer je het nodig hebt.

De kippenbouillon volgens het recept van Hug Pet Food cultiveert een gezonde darm, is super verteerbaar en een bron van voedend comfort voor die dagen dat ze zich wat ziek voelen of gewoon wat extra hydratatie nodig hebben. Sterker nog, het zit boordevol essentiële voedingsstoffen en mineralen (zoals magnesium, calcium, fosfor, collageen en gelatine) die honden nodig hebben, wat bijdraagt aan de ondersteuning van de gewrichten en een goede gezondheid van het immuunsysteem.

Voordelen van een bottenbouillon
De voordelen van een bottenbouillon zijn legio. Naast een hele kip of haan kun je uiteraard ook de knie van een koe gebruiken.
Bijna alle honden die ik de kippensoep ( is eigenlijk een hanensoep van een hele haan) na een Natte Neuzen Trail heb gegeven zijn gek op m’n huisgemaakte bottenbouillion. Deze is tevens geweldig als je hond ziek is.
– De nuttige mineralen, aminozuren en antioxidanten geven een boost aan het immuunsysteem en helpen om sneller te herstellen na ziekte of na een lange inspanning.
– Als dieren aan de diarree zijn geweest of misselijk waren, is het perfect om ze weer langzaam aan het eten te krijgen. Je geeft ze vocht en nutriënten om mee aan te sterken.
– Botten zijn rijk aan glucosamine en gelatine wat nodig is om gewrichten gezond te houden. Dieren met stramme gewrichten hebben extra baat bij regelmatig een portie bottenbouillon!
– Gelatine is een zwaar ondergewaardeerd superfood! Ook voor honden en katten. Gelatine komt voor in bindweefsel, pezen, botten en gewrichten en helpt deze gezond te houden. Daarnaast is het ook een fantastische voedingsstof voor de darmwand. Het helpt het darmslijmvlies te herstellen.
– Door de bouillon geef je je dier extra vocht, maar je kunt ook een extra waterbakje met een scheut bouillon erin neerzetten. Veel honden vinden water met zo’n smaakje namelijk erg lekker!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.